søndag den 24. oktober 2010

Når man er 10 år, gør man det bare

Jeg har haft feriebesøg af min 10-årige nevø. Det har bekræftet en livsfilosofi, jeg på papiret er stor tilhænger af, men som jeg til tider er for stor en kujon til at udleve til fulde. Don’t be afraid to suck. Just do what you like! Jeg tror blandt andet, det er derfor, at jeg indtil videre har fundet mig i at klø i min sjælelige arbejdseksem i stedet for at finde mit kald af et job på et af Københavns kommunikationsbureauer.

At se de principper, jeg selv hylder, for fuld udblæsning hos min lille spire af en nevø, fyldte mig på én gang med melankoli, beundring og misundelse.

Han vil gerne fotograf, når han bliver stor. Måske vil han også gerne lave reklamer. Altså bare måske. Intet er jo vist, når man er 10 somre. For at udforske sin kommende karriere lånte han derfor mit kamera, mens han var på besøg. Og det var magisk at se måden, han greb sit nye projekt an på. 

Bekymringer som skarphed, ISO, gyldne snit og farvebalance eksisterer ikke i et 10-årigt fotounivers. Her fyrer man et Canon 550 af, som var det et fuldautomatisk maskingevær under Vinterkrigen. Hånden drejer demonstrativt på zoomlinsen, armene instruerer voldsomt og entusiastisk modellerne, det 10årige legeme poserer seriøst og halvarrogant med kameraet foran ansigtet, og øjnene er rettet mod krydset i søgefeltet. Ikke på trafiklyset, kantstenen eller de løse snørebånd. Man gør det bare. Han gør det bare!

Blandt andet lavede han den her reklame for Mercedes. 


 

1 kommentar:

  1. Jeg mangler ord...

    Jeg er sgu stolt af jer begge to.

    FANTASTISK

    Det første ord, som melder sig hos mig, men jeg er fyldt op af mange følelser

    SvarSlet